Menu

Warianty ubezpieczeń AC a odszkodowanie

Kiedy tak naprawdę stajemy się klientem firmy ubezpieczeniowej? Większości kierowców wydaje się, że w momencie zakupu polisy ubezpieczeniowej. Natomiast prawdziwym klientem ubezpieczyciela stajemy się w momencie, gdy mieliśmy wypadek i chcemy naprawić samochód.

Jeżeli jesteśmy poszkodowanymi w wypadku szkoda będzie likwidowana z polisy OC sprawcy. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest regulowane ustawowo i dlatego z dużą pewnością można stwierdzić, że proces likwidacji będzie standardowy.

Zupełnie inaczej jest w przypadku polisy autocasco. Chroni ona sprawców wypadków, ale jest ubezpieczeniem dobrowolnym. W związku z tym, że zakres ubezpieczenia nie wynika z przepisów prawa, na rynku dostępnych jest wiele wariantów tego ubezpieczenia. To jakie odszkodowanie powypadkowe otrzymamy w wyniku wypadku zależy w dużej mierze od wybranego wariantu.

Wariant kosztorysowy

Jest to rozwiązanie najtańsze. Decydując się na zakup takiego wariantu ubezpieczenia zapłacimy najmniej. Należy jednak mieć świadomość, że niższa cena wynika przede wszystkim w ograniczeniu naszych praw w przypadku konieczności wystąpienia z wnioskiem o odszkodowanie.

W przypadku wariantu kosztorysowego firma ubezpieczeniowa zaproponuje nam określoną kwotę pieniędzy na podstawie wyceny przygotowanej przez rzeczoznawcę, czyli przedstawiciela ubezpieczyciela. W przygotowanym kosztorysie będą ściśle określone ceny części oraz wynagrodzenie warsztatu.

Najczęściej wariant kosztorysowy zakłada naprawę pojazdu przy użyciu części alternatywnych. Zatem jeżeli chcielibyśmy, aby zakład naprawczy używał części oryginalnych, będziemy musieli dopłacić różnicę w cenie z własnej kieszeni.

Warianty bezgotówkowe

Jeżeli zdecydujemy się na wariant serwisowy to likwidacja szkody komunikacyjnej będzie wyglądała zupełnie inaczej. Przede wszystkim w takim wariancie nie otrzymujemy odszkodowania na nasze konto bankowe. Oddajemy nasze auto do wskazanego przez ubezpieczyciela zakładu naprawczego, który w naszym imieniu likwiduje szkodę i otrzymuje za to zwrot kosztów i wynagrodzenie.

Wybierając wariant serwisowy najczęściej możemy określić czy chcemy mieć możliwość naprawy przy użyciu nowych i oryginalnych części. Oczywiście decyzje należy podjąć w momencie zakupu polisy.

Szczególną odmianą wariantu serwisowego jest wariant ASO. Jest to ubezpieczenie najdroższe i często dostępne wyłącznie dla względnie nowych pojazdów. W takim przypadku możemy skorzystać z naprawy w autoryzowanej stacji obsługi. Naprawa realizowana jest zawsze przy użyciu nowych z oryginalnych części.

Niełatwy wybór

Obecnie, gdy ceny ubezpieczeń poszybowały w górę, wybór wariantu jest coraz trudniejszy. Z jednej strony chcemy wydać jak najmniej, a z drugiej chcemy być jak najlepiej chronieni. Jeżeli zależy nam na spokoju i bezpieczeństwie zawsze wybierajmy najszerszy zakres. Unikniemy niepotrzebnych nerwów w przypadku ewentualnej szkody.

Pamiętajmy, że niezależnie od wybranego wariantu firma ubezpieczeniowa może podejmować działania mające na celu maksymalne obniżenie wypłacanego odszkodowania. Naprawa naszego pojazdu to dla ubezpieczyciela po prostu koszt, a wiele firm dąży do ich minimalizacji. Dlatego, gdy nie zgadzamy się decyzją firmy ubezpieczeniowej możemy skorzystać z porady kancelarii odszkodowawczej, która w profesjonalny sposób będzie nas reprezentować nasze interesy.

Źródło: Krop.org.pl – Odszkodowania komunikacyjne